עתודה אקדמית זה לא כדאי - עכשיו זה רשמי

זה המקום לכל נושא שאינו מתאים לאף פורום אחר, כולל דיונים בנושאים שאינם קשורים למג'יק.

מנהלים: kabanist, Sir Psycho Sexy

שלח תגובה
Y
מנהל טכני
הודעות: 10415
הצטרף: 27/5/2003 , 10:58
מיקום: רמת גן
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

עתודה אקדמית זה לא כדאי - עכשיו זה רשמי

שליחה על ידי Y »

היום פורסמה כתבה בדה מרקר שמסבירה את חוסר שביעות הרצון של חיילים מהעתודה האקדמית.

גם מבקר המדינה חושב ש"צה"ל לא ממצה באופן מלא את העתודאים בשירות".

נא להקפיץ בכל פעם שמישהו שהולך להתגייס מסביר למה זה כן דבר טוב.
Lord_Ouriel
The man for which no god waits
הודעות: 539
הצטרף: 22/8/2010 , 21:53
מיקום: ערד
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי Lord_Ouriel »

האמת שדווקא היום יצא לי לדבר עם גלנטי על התופעה. שמעתי הכל מכולם לגבי העתודה (טוב, ורע גם ממשוחררים וגם מעתודאים) ובסוף קרה שאני עתודאי...
השיקולים שלי היו בערך: אני רוצה ללמוד עכשיו, לא רוצה צבא!

קרה לי לא פעם ולא פעמיים לשמוע על עתודאים שמרשתים בצה"ל בתפקידים שלא באמת קשורים למקצוע שלהם, אבל זה צבא, אני לא אלך ללמוד בגלל שיכולים לשים אותי בתפקיד חרא?
אני הבנתי שזה קשור באופן ישיר לציונים שאני מקבל, אני לא אומר שזה בסדר לשים עתודאים עם ציון נמוך יחסית בתפקדים דפוקים, אבל אני יודע (או לפחות מנסה לשכנע את עצמי) שאם אני אשקיע ואקבל ציונים גבוהים, יש סיכוי שאני אעשה משהו מועיל ואפילו מהנה בצבא....

לגבי הכתבה, אני לא יודע כלל על אנשים שלקחו קורסים באוניברסיטה הפתוחה בזמן השירות (אני אזכיר שאני גר בערד) וזה בהחלט לא נכנס לי בחישובים.
כך שאני חשבתי, שההבדל בין עתודה (במקרה שלי זה גם עתידים אם מישהו מכיר את התכנית) לבין שירות רגיל ואחרי זה לימודים, זה ה-3 שנים של קבע.
עכשיו, אני יודע שזה עדיין הרבה זמן, במפגש המשפחתי האחרון שלי אני הסתכלתי על בני הדודים הקטנים שלי, בכיתות ו'-ז' ועברתי אחד אחד: הוא ישתחרר לפני, וגם הוא וגם היא......
אבל אני הייתי בטוח (לפחות ככה מאכילים אותנו בעתידים, ואני חושב שזה לא רחוק מהמציאות) ש"ברגע שיוצאים לאזרחות, יחטפו אתכם" וזה נשמע הגיוני, וחשבתי שלנסיון שיהיה לי, תיהיה משמעות מסויימת ורצינית הרבה יותר ממה שהבחור דיבר עליו במאמר.

שורה תחתונה, אפילו אחרי קריאת המאמר, אני עדיין לא מתחרת על הבחירה שלי, אני מניח שהזמן יעשה את שלו...
מה שאני אמרתי זה הדעה שלי בלבד ואני מוכן שיגידו לי אחרת. אולי אני סתם ילד דפוק שלא מבין מהחיים שלו? אני באמת רוצה לשמוע חוות דעת של אנשים אחרים בנושא.
"The door can see into your mind!!! The door can see into your soul!!!"
Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Antrax »

אנשים אינטלגנטיים נחטפים באזרחות. אין לזה קשר לתזמון התואר הראשון שעשו ביחס לשירות הצבאי. קבע הוא נסיון ככל נסיון תעסוקתי אחר.
נא לא לשלוח לי יותר מה"פ אחת בכל פעם. לפני השליחה, מומלץ לעיין בחוקי הפורום ובשיטת האימות אם עוד לא קראתם אותם.
dekel31
MTGil Wizard
הודעות: 732
הצטרף: 17/5/2006 , 18:34
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי dekel31 »

יש עתודאים ויש עתודאים. במקום שאני משרת בו, רוב העתודאים חתמו קבע נוסף, ומובן מאליו שהם מרוצים מהתפקיד שלהם. ברור לכל אחד מהם שהוא ירוויח כפול או פי שלוש באזרחות מאשר בקבע הנוסף הזה, ובאמת יחטפו אותם לעבודות האלה, אבל הם מחליטים להישאר כי באמת שכ"כ טוב פה.

בשורה התחתונה, יכול להיות שתהיה ש.ג ותיפול במקום הכי טוב בעולם ויכול להיות שתצא טייס עם הרגשה של "איך בזבזתי את החיים שלי".
*some witty quote that's out of context*
Sir Psycho Sexy
Moderator
הודעות: 4093
הצטרף: 08/9/2002 , 2:00
מיקום: קריית מוצקין
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי Sir Psycho Sexy »

dekel31 כתב: בשורה התחתונה, יכול להיות שתהיה ש.ג ותיפול במקום הכי טוב בעולם ויכול להיות שתצא טייס עם הרגשה של "איך בזבזתי את החיים שלי".
גם לעשות 4-8 בגן עדן זה עדיין לעשות 4-8. וזה עדיין להיות ש.ג.

אתה לא חייב לצאת בתחושה של "איך בזבזתי את החיים שלי"- זה סה"כ 6 שנים + תואר. תיקח אותי לדוגמא- אני בזבזתי כבר 5 מתוך ה6 שנים (3 שנים שירות + שנתיים מאז השחרור), ואני מתחיל ללמוד רק במרץ. לא הלכתי לעתודה כי רציתי להיות קופיף שרץ על ג'בלאות (ואני מצטט פה את Antrax שאמר לי את זה). עשה מה שמתאים לך, לא מה שמתאים לאנשים אחרים.
Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Antrax »

dekel31 כתב:במקום שאני משרת בו, רוב העתודאים חתמו קבע נוסף, ומובן מאליו שהם מרוצים מהתפקיד שלהם. ברור לכל אחד מהם שהוא ירוויח כפול או פי שלוש באזרחות מאשר בקבע הנוסף הזה, ובאמת יחטפו אותם לעבודות האלה, אבל הם מחליטים להישאר כי באמת שכ"כ טוב פה
גם התולעת בצנון בוחרת להמשיך לחיות בו כי הוא מתוק.
נא לא לשלוח לי יותר מה"פ אחת בכל פעם. לפני השליחה, מומלץ לעיין בחוקי הפורום ובשיטת האימות אם עוד לא קראתם אותם.
חבוב
Mr. Dude
הודעות: 1381
הצטרף: 20/11/2006 , 0:32
מיקום: רעננה
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי חבוב »

Antrax כתב:
dekel31 כתב:במקום שאני משרת בו, רוב העתודאים חתמו קבע נוסף, ומובן מאליו שהם מרוצים מהתפקיד שלהם. ברור לכל אחד מהם שהוא ירוויח כפול או פי שלוש באזרחות מאשר בקבע הנוסף הזה, ובאמת יחטפו אותם לעבודות האלה, אבל הם מחליטים להישאר כי באמת שכ"כ טוב פה
גם התולעת בצנון בוחרת להמשיך לחיות בו כי הוא מתוק.
צנון נשמע לי מקום מחיה אידאלי לתולעת. מוגנת מאיומים ושפע של אוכל, מה יכול להיות יותר טוב?
Y
מנהל טכני
הודעות: 10415
הצטרף: 27/5/2003 , 10:58
מיקום: רמת גן
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Y »

לגבי הטענה שרוב החיילים לא ילמדו בפתוחה לפני השחרור, אני מאמין שזה נכון. החיילים האלה בודדים.
מה שעוד נכון, זה שסטודנטים יכולים למצוא לרוב תעסוקה במקצוע אותו הם לומדים בזמן הלימודים. אני, למשל, הולך לסיים תואר עם שנתיים ניסיון.
אני ולא אחר
MTGil Wizard
הודעות: 246
הצטרף: 19/3/2010 , 11:17
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי אני ולא אחר »

אני עתודאי שהשתחרר לפני חודשיים. אשתי עתודאית וכל מעגל הקרוב של החברים שלי עתודאים. אף אחד לא חושב שלהיות עתודאי היה רעיון טוב. כולנו משוחררים וכולנו חושבים שהצבא זה מקום מטומטם ושמחים שעזבנו אותו.

כל מי ששואל אותי על מסלול העתודה אני אומר לו כך:
1. אל תלך!
2. אם התחלת, לא משנה באיזה שלב אתה - עצור ותצא מזה.
3. רק אם באמת באת ממצב סוציואקונומי מאוד נמוך, אין שום סיכוי שתוכל לפרוץ את המעגל שלך והדרך היחידה שלך ללכת לאוניברסיטה זה אם הצבא יממן אותו - אז אולי.

אין תלות בין הציונים שלך לבין מה שתעשה בצבא. באופן כללי, תנסה לא לחשוב בהגיון ונסה לזנוח כל רצון שלך לנסות להסביר בין סיבה לתוצאה כלשהיא. יש סיכוי (ענק) שתקבל תפקיד גרוע. אז בגיל 17 אתה מחליט שאתה יודע מה אתה רוצה לעשות כל חייך ומתחייב לצבא ל 10 שנים? למה? גם אם אתה חושב שאתה יודע מה המקצוע שאתה הולך ללמוד אומר, זה לא מה שתעשה בצבא. כמעט בוודאות.

עוד מיתוס שאני צריך לשבור - הניסיון הצבאי כבר לא תופס כמו פעם. מקומות עבודה יודעים בדיוק מה עושים בצבא וכבר לא חוטפים אף אחד. לעתודאי יש יתרון קל על מישהו שהרגע סיים אוניברסיטה. הבעיה היא שהעתודאי שהרגע סיים קבע יבקש סכום כסף גבוה ועוד צריך ללמוד מה זה לעבוד באזרחות ומה זה בעצם להיות מהנדס (בהנחה שמדברים על הנדסה).

אתה תמיד לא באווירה הנכונה. באוניברסיטה אתה ילד. בצבא אתה בוגר בשביל המערכת. בכלל, מבחינת המערכת אפשר להציב כמעט כל עתודאי בכל תפקיד. במילא התואר הראשון רק אומר שאתה בחור נחמד שאפשר לתת לו לעשות משימות ולסמוך עליו. אז בעיקר נותנים משימות זבל (כמו ניהול משק, כמו ILS, כמו עוזר לרמד שבודק שלא דופקים את הצבא באספקות).

המערכת הזאת נתנה לי כל כך הרבה סיפורים (בעיקר רעים) שאני באמת לא רוצה לכתוב פה את כולם. גם כי זה פורום ציבורי וגם כי אני לא רוצה להספים את הפורום. אשתי במשך 4 שנים באה ב 9 והלכה ב 10. עשו לה את המוות רק כי היתה לה בעיה בריאותית שמנעה ממנה ללכת לקורס קצינים (טכניוניסטית עם ציונים בסדר שנפלה על מפקדים גרועים במקום רע). באמת 4 שנים היא לא רצתה לצאת מהמיטה בבוקר.

יש הרבה יותר תפקידים גרועים מאשר תפקידים טובים והמון תפקידים בינוניים שמתאימים לאנשים בינוניים (שהם בעיקר אלה שנשארים, כי המסגרת מטפתחת אותם. הם גם אלה שימליצו לך בחום על המסלול). שום דבר (גם לא ציונים גבוהים) לא מבטיח שתהיה בתפקיד טוב. תעשה צבא רגיל, תשתחרר, תחשוב מה בא לך לעשות ואז תעשה את זה. תהיה טוב ויחטפו אותך. ונחש מה, אם לא ימצא חן בעיניך תוכל פשוט לעזוב וללכת למקום אחר. תוכל אפילו להחליף מקצוע. העתיד שלך תלוי בך. בצבא העתיד שלך תלוי בחבורה של אימפוטנטים שהדבר הראשון שחשוב להם זה טובת המערכת. לפעמים אתה אפילו לא תדע מי הם, איפה הם יושבים וימנעו ממך לברר ולפנות אליהם ישירות, כי יש רק את "הצינורות המקובלים".

אני נמצא בכל טורנירי הלימיטד הגדולים באיזור המרכז, תרגיש חופשי לבוא אליי בשביל דוגמאות יותר ספציפיות.
Michahell
MTGil at its Finest
הודעות: 3048
הצטרף: 16/9/2004 , 21:27
מיקום: הרצליה
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי Michahell »

זה הולך להיות פוסט ארוך יחסית ואני מאמין שכתבתי אותו כבר באופן פחות מפורט בפורום בעבר, אבל כדאי שהוא יהיה קיים.
אני עתודאי בתוכנית פסגות זו השנה השלישית (אני לומד פיסיקה והנדסת חשמל באוניברסיטת תל-אביב).
בסוף כל שנת לימודים לוקחים אותנו לסדרה של מורשת וביטחון, בהן המפקדים שלנו הם פסגותניקים לרוב.
בשתי הסדנאות שעברתי היו סה"כ 6 מפקדים מהתוכנית, מתוכם 5 היו מסופקים עד השמיים מהתפקיד שלהם וכמה מהם חתמו עוד. אחד מהם היה לא מרוצה בהתחלה, אבל העבירו אותו תפקיד ובסופו של דבר הוא גם היה מרוצה.
לא פגשתי או שמעתי על פסגותניק מאוכזב בתפקיד או מהבחירה שלו בתוכנית ושמעתי באופן עקיף על עוד הרבה שמרוצים מהתפקיד שלהם וחתמו עוד (מבין אלו שסיימו את התארים ונכנסו לתפקיד חשוב להדגיש, אם אתם מכירים אחד שלא מרוצה אני אשמח לדבר איתו ופחות אשמח לגלות שיש כאלו).
מה שאני מנסה להגיד הוא שאני לא יודע לגביי עתודה רגילה, אבל אם יש לך מסגרת מוצלחת שתומכת בך ואתה לא freelancer (כמו פסגות,ואני משער שברקים וצמרת גם ((ואני באמת לא יודע עוד כמה תוכניות עם שמות מפוצצים שנועדו למשוך אנשים ימציאו)), מהתפקיד שתקבל כנראה שלא תהיה מאוכזב.
בתור אחד שעשה את הבחירה הזאת וכרגע עוד בשלב הלימודים, אני מרגיש שדווקא השיקול המקצועי הוא היתרון שבבחירה שעשיתי (בתקווה שבעוד כמה שנים אני לא אתחרט על המילים האלו), אבל לבחירה בעתודה בכלל יש חסרונות אחרים.
החסרונות המשמעותיים הם מבחינה חברתית-אתה בראש שונה מהחברים הקרובים אלייך
ואנשים אחרים שבגילך, מה שיכול להוביל אפילו לריחוק ותחושת שוני חזקה מהסביבה שקרובה אלייך (וכן,הפרש הגילאים באוניברסיטה משמעותי ברוב המקרים, לפחות מהתנסות אישית). זה אולי נשמע זניח, אבל תאמינו לי, זה ממש לא.
לחיות עם הבחירה שעשית בכך שקבעת לעצמך את העתיד באופן מוחלט עד גיל 28 זה ממש לא פשוט (ואל תתחכמו איתי, נכון שגם לא לבחור בעתודה זו בחירה, אבל אני לא מכיר מישהו שהתלבט, לא בחר ודש בחרטה עם עצמו על זה), לי אישית היו הרבה תוכניות בדיעבד שכיום אני יודע שלא יצאו לפועל, אחת מהן אגב היא לשחק מג'יק תחרותי ברמת השקעה והתמדה שאני מרגיש שתמצה את היכולות שלי כשחקן.
בגדול הצלחה מקצועית או לא, עתודה, גם שנחשבת טובה יותר, היא משהו שאין בו נכון או לא נכון באופן מובהק עם כל הכבוד לכתבה. אני באופן אישי לרוב האנשים ששוקלים הייתי ממליץ להימנע ממנה, אבל יש אנשים בעלי אופי ספציפי שזה מתאים להם. אני לגביי עצמי, עד היום לא בטוח איפה אני בסקלה הזאת, כנראה שזה כן מתאים לי.
מיכאל.
I am forever, I am of the stars ,eternity courses through my veins.
Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי Antrax »

"אני ולא אחר" ניסח את זה בצורה טובה מאד. אולי ניסוח סטייל טבלה יעזור כאן:
אם אתה עתודאי ומרוצה או לא עתודאי ומרוצה, אין הבדל.
אם אתה לא עתודאי ולא מרוצה, אתה יכול להחליף תואר / עבודה / כיוון כללי בחיים. אם אתה כן עתודאי ולא מרוצה, אתה תקוע עם חוסר המרוצות שלך.
כלומר, הסיבה היחידה להיות עתודאי זה אם מאמינים שיש יותר סיכוי להיות מרוצים מהמקום שתגיע אליו אם תעשה עתודה לעומת אם לא. בינתיים מהעדויות של האנשים פה, אפשר לראות שזה לא נכון. לא כל עתודאי נדפק ולא כל עתודאי מגיע לתפקיד חלומותיו, רק שמרגע שהגעת לאנשהו, שם אתה תקוע, בניגוד לאזרחות. לא תשמעו אנשים בלי משכנתא וילדים בוכים "רע לי בעבודה אבל אני לא יכול לעזוב", כי המצב הזה לא קיים באזרחות. הכי קרוב זה מוקדי שירות טלפוני עם קנס למי שעוזב לפני תום השנה הראשונה, ובכל זאת, 5000 שקל זה לא כלא.
נא לא לשלוח לי יותר מה"פ אחת בכל פעם. לפני השליחה, מומלץ לעיין בחוקי הפורום ובשיטת האימות אם עוד לא קראתם אותם.
demonic sengir
I Am Tutor
הודעות: 1943
הצטרף: 21/2/2006 , 21:28
מיקום: מעונות
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0

שליחה על ידי demonic sengir »

אני לא עשיתי עתודה כי ידעתי מראש שזה לוקש אחד גדול, אבל הרבה חברים שלי דווקא כן עשו. אם נשים בצד את העתודאים של רפואה, שזה סיפור אחר לגמרי -
אחד למד הנדסת חשמל, וכנראה מישהוא מהמשבצים אמר "המממממ. יש לי פה תקן למפקד מחלקת חשמלאים. הוא למד הנדסת חשמל. זה נשמע דומה, לא? שיהיה" והבחור הגיע לתפקיד שגם אין לו כלים לעשות (פיקוד), וגם הוא לא רוצה לעשות. עוד אחד ישב בקריה ומה שהוא היה עושה זה מאשר העברות ציוד ממקום למקום (או בקיצור, מעקב מלאי) בשנתיים הראשונות עד שהעבירו אותו לתפקיד שלא צריך עציץ עם עט בשבילו. יש עוד ועוד כאלה, ורוב הסיפורים הטובים זה אנשים שנפלו על תפקיד ראשון חרא, והם היו מרוצים אח"כ רק בגלל שהתפקיד השני לא היה התפקיד הראשון והשיפור הזה הפך אותם למרוצים. (תופעה שראיתי במו עיניי)
How is my whisky cup doing?
MosheJW
Rising Scrub
הודעות: 1869
הצטרף: 13/11/2004 , 18:00
מיקום: בית שמש
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

שליחה על ידי MosheJW »

אני לא רואה איך זה רלוונטי אם עתודאי נהנה בזמן הלימודים שלו.
לימודים זה משהו שהרבה אנשים משוחררים עושים מבחירה אישית ונהנים מזה. מן הסתם, זה יותר כיף ממשהו שאנשים משוחררים לא יעשו, וצריך להכריח חיילים לעשות אותו.

"אני רוצה ללמוד עכשיו, לא רוצה צבא" זאת אמירה די דבילית, כי לימודים יהיו לך גם ככה, אתה רק מוסיף לעצמך עוד אקסטרה 3 שנים בצבא.
אם יחטפו מישהו באזרחות או לא זה לא משהו שהצבא יכול להבטיח.

לעומת זאת, אם תהיה מצוין באזרחות, אתה תבטיח את זה לעצמך.
Y כתב:אנשים לא יודעים להבדיל בין איכות לזבל ומבחינתם יהודה לוי לבוש בירוק ו-Llanowar Elves זה אותו הדבר.
שלח תגובה